Yeni İnsan: İlhan Usmanbaş

Çok Sesli Cumhuriyet için Evrensel Modernizm İlhan Usmanbaş (d.1921) 1950’ler modernizmi İlhan Usmanbaş’ın müziğiyle evrensel kültür dokusuna nüfuz eder. Artık dünya ile eşzamanlı bir müzik […]

Yeni İnsan: Muhsin Ertuğrul

Örsle Çekiç Arasında Sanat Muhsin Ertuğrul (1892 – 1979) Paris, Berlin, Moskova arasında oluşturduğu çağdaş tiyatro ve sinema deneyimini Türkiye bilinciyle bütünleştirdi. Sahne sanatlarını, hem […]

Yeni İnsan: Turgut Cansever

Modernizmin Odağında Bir Evrensel Mistik Turgut Cansever (1920 – 2009) Turgut Cansever, önce kendi mimarlık anlayışının düşünce kozasını ördü ve sonra bu kozanın içinde bir […]

Yeni İnsan: Oktay Rifat

Hayatımızı Havalandıran Bir Garip Adam Oktay Rifat (1914 – 1988) “Sıcak bir yaz günü, orta yaşlı bir köylü yolunu sormak için yanıma yanaştı. Üstünde partal […]

Yeni İnsan: Adnan Saygun

Çok Sesli Cumhuriyet için Ulusal Modernizm Ahmet Adnan Saygun (1907 – 1991)  Kağnı gıcırtısı, varlığın mayasını yoğuran Yunus Emre ilâhisi ve yağmur sonrası hayata çöken toprak […]

Ankara için Cumhuriyet Döneminin İlk Mimari Proje Yarışması

Mongeri atölyesinde hazırlanmış Byzantin (Bizans) üslubunda fuar pavyonu cephesi, 1924. Büke Uras Arşivi.

1925 senesinde, henüz son sınıf mimari talebesi olan Nazimî Yaver, Ankara Şehremaneti’nin düzenlediği, “Ankara’da inşa olunacak münferid hane plânları” konulu yarışmada okul dışında ilk birinciliğini kazanır. Organizasyonun önemi, Cumhuriyet döneminin ilk mimari proje yarışması olmasıdır. Nazimî’nin ödül kazanan tek katlı villa projesi uygulanmamış ve tasarım günümüze ulaşmamıştır. Ancak yarışmada önerilen ev tipolojilerinin, Cumhuriyet Ankara’sının öncü kentsel düzenlemelerini mümkün kılan modern anlamdaki ilk imar plânı niteliğindeki, Berlinli mimar Carl Cristoph Lörcher tarafından hazırlanan ve 1924 yılında Belediye’ye teslim edilen imar plânı ile ilişkili olması kaçınılmazdır. Ankara için 1928-1932 tarihli Hermann Jansen plânında, özellikle Yenişehir bölgesi için öngörülen, bahçe içinde tekil konutlardan oluşan tipoloji belirleme gayreti, elbette Nazimî’nin birincilik aldığı yarışma deneyiminin -her ne kadar uygulanmamış olsa da- sonuçları ve yarattığı tartışma ortamının izlerini taşır.

Sergi hakkında detaylı bilgi için web sitemizi ziyaret edebilirisiniz!