Modernizm: Paris ve Berlin

1920’li yılların Batı’ya yönelik eğitim ortamında, Maarif Vekaleti’nin başarılı öğrencilerin yurtdışında tecrübe kazanmalarını sağlama girişimi kapsamında, Nazimi de 1927-1928 döneminde, Güzel Sanatlar Akademisi’nin düzenlediği ilk […]

Bir Türk “Kâğıt Mimarı” olarak Nazimî Yaver Yenal

Yenal’ın çizimlerinde olduğu gibi, inşa edilmemiş, dahası inşa edilmek üzere tasarlanmamış, uygulama hedefinden bağlarını tamamen koparan bir mimarlık anlayışı “kâğıt mimarlığı” niteliğine bürünür. Çizimleri, mimarlığın […]

Yeni İnsan: İlhan Usmanbaş

İlhan Usmanbaş, 1957. İlhan Usmanbaş Arşivi.

İlhan Usmanbaş, 1957. İlhan Usmanbaş Arşivi.

Çok Sesli Cumhuriyet için Evrensel Modernizm
İlhan Usmanbaş (d.1921)

1950’ler modernizmi İlhan Usmanbaş’ın müziğiyle evrensel kültür dokusuna nüfuz eder. Artık dünya ile eşzamanlı bir müzik üretimi söz konusudur. Besteci, Saygun kuşağından farklı bir yol izler; tonaliteden uzaklaşıp 12 ton tekniğini kullanarak ilk defa “soyutlama”nın olanaklarından yararlanır. Yerellik arka plana çekilir ve Cumhuriyet çoğulcu bir dille konuşmaya başlar.

İlhan Usmanbaş ağabeyi Orhan ile, 1926. İlhan Usmanbaş Arşivi.

İlhan Usmanbaş ağabeyi Orhan ile, 1926. İlhan Usmanbaş Arşivi.

İlhan Usmanbaş (viyolonsel), Faruk Güvenç (viyola) ile, 1960'lar. İlhan Usmanbaş Arşivi.

İlhan Usmanbaş (viyolonsel), Faruk Güvenç (viyola) ile, 1960’lar. İlhan Usmanbaş Arşivi.

'Şenlikname', İlhan Usmanbaş, 1970. Borusan Sanat, İlhan Usmanbaş Arşivi.

‘Şenlikname’, İlhan Usmanbaş, 1970. Borusan Sanat, İlhan Usmanbaş Arşivi.

Cumhuriyet: Yeni İnsan Yeni Hayat sergisi 17 Mayıs’a kadar ücretsiz olarak gezilebilir. 

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir