Modernizm: Paris ve Berlin

1920’li yılların Batı’ya yönelik eğitim ortamında, Maarif Vekaleti’nin başarılı öğrencilerin yurtdışında tecrübe kazanmalarını sağlama girişimi kapsamında, Nazimi de 1927-1928 döneminde, Güzel Sanatlar Akademisi’nin düzenlediği ilk […]

Bir Türk “Kâğıt Mimarı” olarak Nazimî Yaver Yenal

Yenal’ın çizimlerinde olduğu gibi, inşa edilmemiş, dahası inşa edilmek üzere tasarlanmamış, uygulama hedefinden bağlarını tamamen koparan bir mimarlık anlayışı “kâğıt mimarlığı” niteliğine bürünür. Çizimleri, mimarlığın […]

Tarihi Sinemadan AVM’ye

Glorya (Saray) ve Şark (Lüks) Sinemaları, Beyoğlu, 1930’lar

Glorya ve Şark sinemaları, Edoardo De Nari’nin tasarımları olmanın yanısıra, 1930’larda Beyoğlu’nun ünlü gösteri ve eğlence merkezleri arasında mimarı bilinen ve özgün projelerine ulaşılabilen oldukça küçük bir grubun parçası olarak ayrıcalık taşır. 20. yüzyılın neredeyse tamamına tanıklık eden bu mekânlarda sadece filmler gösterilmez, tiyatro, konser, gösteri gibi diğer etkinliklere de yer verilirdi. Glorya, bir bakıma çok amaçlı bir kültür- sanat merkeziydi. Münir Nurettin Selçuk, Safiye Ayla, Louis Armstrong, Josephine Baker, Dizzy Gillespie gibi yerli, yabancı dönemin bir çok ünlü sanatçısı burada sanatseverlerle buluşmuştu. Ne yazık ki, birbirine komşu bu iki tarihi sinema yakın zamanda yıkılıp, yerine Demirören AVM yapıldı.

Şark Sineması giriş holü ve fuayesi

Şark Sineması kesiti

Demirören AVM

Büke Uras’ın De Nari arşivinden ve farklı koleksiyonlardan hazırlanan Değişen Zamanların Mimarı: Edoardo De Nari sergisi, 1895’ten 1954 yılına kadar İstanbul’da sürdürülmüş ilginç bir yaşamın ve kariyerin tanıklığı olduğu kadar, çok yönlü bir kişiliğin, bir İstanbul mimarının arşivi üzerinden 20. yüzyılın ilk yarısı İstanbulu’nun mimari ve sosyal okumasına da önemli katkı sağlıyor.


Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir