Modernizm: Paris ve Berlin

1920’li yılların Batı’ya yönelik eğitim ortamında, Maarif Vekaleti’nin başarılı öğrencilerin yurtdışında tecrübe kazanmalarını sağlama girişimi kapsamında, Nazimi de 1927-1928 döneminde, Güzel Sanatlar Akademisi’nin düzenlediği ilk […]

Bir Türk “Kâğıt Mimarı” olarak Nazimî Yaver Yenal

Yenal’ın çizimlerinde olduğu gibi, inşa edilmemiş, dahası inşa edilmek üzere tasarlanmamış, uygulama hedefinden bağlarını tamamen koparan bir mimarlık anlayışı “kâğıt mimarlığı” niteliğine bürünür. Çizimleri, mimarlığın […]

Cumhuriyet: Yeni Hayat

´Kızıl Madonna´ İlonka Karpiç-Şehir Lokantası´nda, Ankara, 1941.

Yöneten ve yönetilenin birbirinden alabildiğine uzaklaşıp iki karşıt kutup oluşturduğu, erkek ve kadının farklı dünyalarda yaşadığı “eski hayat”ın eşiği, Cumhuriyet’le aşıldı. “Yeni hayat”, sınırları daraltılmış bir yaşama düzeninden, sınırları genişletilmiş bir düzene geçiş anlamına gelir. Kadın erkekle buluşur ve birlikte sokağa çıkarlar; yönetenle yönetilen arasındaki uzaklık hızla kapanır, köylü milletin efendisi olur. Karanlığı aydınlatmak için öğretmenler, hakimler, mühendisler, hekimler kendi hayatlarını sırtlanıp yurdun dörtbir köşesine dağılırlar. Tarlalardan, fabrikalardan birlikte üretmenin sesi yükselir, heyecanı duyulur. “Yeni hayat” özgürlüktür, gelecektir, Cumhuriyet’tir.

Baba Karpiç, Karpiç-Şehir Lokantası´nda misafirlere Kavaklıdere şarabı ikram ederken, Ankara, 1940´lar.

Cumhuriyet: Yeni İnsan Yeni Hayat sergisi 17 Mayıs’a kadar ücretsiz olarak gezilebilir.

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir