Haydarpaşa Garı Çatısı Tamiri Proje Yarışması

Dünya Savaşı’nın devam ettiği 1917 senesinde, bir sabotaj sonucu infilak etmesiyle, kuleleri ile çatı aksamı yanarak büyük zarar gören ve uzun süre çatısız olarak hizmet veren Haydarpaşa Garı’nın yenilenmesi için Nafıa Vekaleti (Bayındırlık Bakanlığı) tarafından bir proje yarışması düzenlenir. 1925 tarihli Haydarpaşa Garı tamiri yarışması, Cumhuriyet döneminde İstanbul için düzenlenen ilk mimari yarışmadır. Yeni hükümetin Ankara merkezli olarak tüm ülkeyi demir ağlarla örme ideali, sabık payitaht İstanbul’un yeni başkent Ankara’ya ve Anadolu’ya açılan kapısı olarak simgesel öneme sahip Haydarpaşa Garı’nın yenilenmesini kaçınılmaz kılar.

Aralık 1925 sayılı Demiryolları Mecmuası’nda yayınlanan Nazimî Yaver’in birincilik kazanan ancak uygulanmayan önerisi, var olan yapının Alman Rönesansı üslubundaki tipolojisini dönüştürmekte sakınca görmeyecek şekilde radikaldir. Ahşap strüktürle inşa edilerek arduaz kaplanmış özgün çatının yüksekliği büyük ölçüde alçaltılır. Yan kuleler için dökme demirden kirişlerle taşıtılan geniş saçaklı, dairesel plânda konik çatılar öngörülür. Deniz cephesinin yangında yok olan, üç adet kalkan duvarından sadece ortada yer alan, daha alçak ve pilasterlerle hareketlendirilmiş olarak farklı bir formda tekrar edilir.

Görsel: Nazimî Yaver’in, Maarif Vekaleti’nin düzenlediği Avrupa tahsil müsabakasında aldığı birincilik Cumhuriyet gazetesinde ilan edilir. 5 Kasım 1927, Cumhuriyet Gazetesi Arşivi

Sergi hakkında detaylı bilgi için web sitemizi ziyaret edebilirisiniz!

Bir Cevap Yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir