Projesiz Modernleşme

Suna ve İnan Kıraç Vakfı İstanbul Araştırmaları Enstitüsü, İstanbul’un tarihi, arkeolojisi, tarihi topografyası ve mimarlığına ilişkin özgün araştırmaları yayınladığı İstanbul Araştırmaları Dizisi’nden Hakan Kaynar‘ın Projesiz […]

Yüzyılın Sonunda İstanbul’da Bir Japon Romantik

Topkapı Sarayı’nı ziyaret eden bir Japon turist, kalıcı koleksiyonda sürekli sergilenen, 16. yüzyıldan kalma bir Japon zırhı ve miğferi gördüklerinde şaşırabilir. Bunlar, 1892’de Türk-Japon ilişkilerinin […]

“İdeal İnsan Yetiştirme Projesi”

Cumhuriyet tarihinin en dramatik değişim süreçlerinden biri olan Köy Enstitülerine odaklanan, İstanbul Araştırmaları Enstitüsü’nün İsmail Hakkı Tonguç Belgeliği Vakfı işbirliğiyle hazırladığı Düşünen Tohum, Konuşan Toprak: Cumhuriyet’in Köy […]

İstanbul’un Şiirini Yazmak

Arka Oda Toplantıları İstanbul Edebiyatı dizisinde Haydar Ergülen  24 Mayıs Perşembe günü “İstanbul Şiiri”nden söz etti. Cumhuriyet dönemi Türk şiirinde İstanbul ve semtleri için yazılan belli başlı […]

Ankara için Cumhuriyet Döneminin İlk Mimari Proje Yarışması

Mongeri atölyesinde hazırlanmış Byzantin (Bizans) üslubunda fuar pavyonu cephesi, 1924. Büke Uras Arşivi.

1925 senesinde, henüz son sınıf mimari talebesi olan Nazimî Yaver, Ankara Şehremaneti’nin düzenlediği, “Ankara’da inşa olunacak münferid hane plânları” konulu yarışmada okul dışında ilk birinciliğini kazanır. Organizasyonun önemi, Cumhuriyet döneminin ilk mimari proje yarışması olmasıdır. Nazimî’nin ödül kazanan tek katlı villa projesi uygulanmamış ve tasarım günümüze ulaşmamıştır. Ancak yarışmada önerilen ev tipolojilerinin, Cumhuriyet Ankara’sının öncü kentsel düzenlemelerini mümkün kılan modern anlamdaki ilk imar plânı niteliğindeki, Berlinli mimar Carl Cristoph Lörcher tarafından hazırlanan ve 1924 yılında Belediye’ye teslim edilen imar plânı ile ilişkili olması kaçınılmazdır. Ankara için 1928-1932 tarihli Hermann Jansen plânında, özellikle Yenişehir bölgesi için öngörülen, bahçe içinde tekil konutlardan oluşan tipoloji belirleme gayreti, elbette Nazimî’nin birincilik aldığı yarışma deneyiminin -her ne kadar uygulanmamış olsa da- sonuçları ve yarattığı tartışma ortamının izlerini taşır.

Sergi hakkında detaylı bilgi için web sitemizi ziyaret edebilirisiniz!